WorldSkills Competition – en världstävling

WorldSkills Competition / Yrkes-VM är världens största tävling i yrkesskicklighet. Den hålls vartannat år och pågår under fyra dagar.
Yrkes-VM 2015 ägde rum i São Paulo, Brasilien. Yrkes-VM 2017 kommer att äga rum i Abu Dhabi, Förenta Arabamiraten, den 14-19 oktober 2017.

Under Yrkes-VM 2017 kommer tre av Bilproffs.ses vinnare i Yrkes-SM 2016 att delta inom yrkesgrenarna:

Jonathan-Rydberg
personbilsteknik
Jonathan Rydberg
Bilia
Nacka
Elias Karlsson
bilskadeteknik
Elias Karlsson
AB Varbergs-Bildepot
Varberg
Olle-Karlsson
fordonslackering
Olle Karlsson
RM Bilservice
Danderyd

De har redan börjat träna inför världsmästerskapen genom att till exempel delta i Norges uttagning till EuroSkills och Yrkes-VM. Jonathan har haft möjlighet att träna lite extra, då han fick delta i EuroSkills 2016. Där tog han en god femteplats och fick så höga tävlingspoäng för sin yrkesskicklighet, att han även fick ta emot medaljen ”Medallion of Excellence”.

Under 2017 kommer vi att följa dem under deras träning inför tävlingen i Abu Dhabi den 14-19 oktober.

Vad de tävlande kan komma att jobba med under tävlingsdagarna i Abu Dhabi, kan du läsa nedan. Där berättas det om vad Frida, Marcus och Victor gjorde under sina tävlingsdagar under Yrkes-VM 2015 i Brasilien.

Yrkes-VM 2015

Efter hård konkurrensen i Yrkes-VM 2015 tog Frida Gustafsson silver i grenen fordonslackering samt utsågs dessutom till ”Best in nation”. Marcus Morén tog hem en femte plats  i personbilsteknik och Victor Ståhlkrantz fjärde plats i bilskadeteknik.

Frida-Gustafsson-silver-WSC2015

Frida Gustafsson tog silver i grenen fordonslackering på Yrkes-VM 2015.

I Yrkes-VM tävlade runt 1 200 personer från 60 länder inom 50-talet yrken och sågs av ca 259 000 besökare. MYN/LYN hade följande tre yrkestävlande:

Taevlande-WSC-2015

MYN/LYN:s yrkestävlande från vänster: Victor Ståhlkrantz, bilskadeteknik, Marcus Morén, personbilsteknik och Frida Gustafsson, fordonslackering

Fjärde och sista tävlingsdagen

Den 15 augusti hände följande för de tre tävlande:

  • Victor jobbade på bra och fick ihop alla delar på bilen. Victor är en av sju som lyckades få ihop allt. Tävlingen har gått bra och Victor känner sig riktigt nöjd. Nu väntar vi bara på att se hur långt arbetet räcker.
  • Frida blev klar med designuppgiften i tid. Hon är nöjd med dagen och känner att flytet fanns där. Designen var krävande och väldigt avancerad, men mycket tänk innan gjorde att det kändes bra för Frida.
  • Marcus lyckades bra på växellådsstationen och utnyttjade varje sekund av tävlingstiden. Ett par mätningar valde han att hoppa över, till fördel för att få ihop lådan igen och med det tjäna mer poäng. Marcus är nöjd med dagen och tävlingen.

Tredje tävlingsdagen

Den 14 augusti hände följande för de tre tävlande:

  • Marcus felsökte chassiel. De tävlande skulle dessutom börja med att rita tre stycken elscheman. Marcus valde att inte rita dessa scheman till fördel för elfelsökningen. Detta gjorde att han fick 30 minuters längre felsökningstid än de som valde att rita elschemana. Då poängen på att rita schema var väldigt låg, kunde Marcus väldigt fort hämta hem de poäng som han valt att bortprioritera.
    Marcus tycker att det gick bra och han känner sig mycket nöjd med dagen.
    Sista tävlingsdagen är det växellåda isär, uppmätning och ihop som väntar. Det gäller att ha tempo redan från början för att hinna med och för att plocka viktiga poäng både på mätningen och på återmonterandet.
  • Frida genomförde två moduler. Under förmiddagen var det färgbrytning och på eftermiddagen ”wet on wet”. Båda modulerna gick riktigt bra och Frida är med detta riktigt nöjd med dagens prestation.
    Sista tävlingsdagen är det designuppgiften som ska göras. Det blir en tuff dag och det gäller att vara fokuserad hela tiden.
  • Victor återmonterade rambenet samt fortsatte med bakskärmen. Återmonterandet gick riktigt bra och Victor fokuserade på tempot i arbetet. Det är mycket som är kvar att återställa, men Victor har en plan för arbetet, och följer han bara den, kommer han hinna få ihop allt vilket ger många poäng på slutet.
    Victor var nöjd med dagen och kände att tempot fanns. Nu är det bara att ladda inför sista dagen och gå ut och ge allt.

Andra tävlingsdagen

Den 13 augusti hände följande för de tre tävlande:

  • Frida började med att rikta fem bulor som fanns på en dörr. Därefter la hon slipgrund och brände dörren. Detta var vad hon hann med fram till lunch, helt enligt planeringen.
    Efter lunch fortsatte hon med att slipa ner slipgrunden för att få en bra yta att lacka. Hon lackade dörren i två olika färger, på in- och utsida. Dagen avslutades med att hon la klarlack på dörren. Frida kom lite i tidsnöd just när det var dags för klarlacken, så den blev inte helt perfekt.
    I stort var Frida nöjd med dagen, och hon laddar nu inför den tredje och näst sista tävlingsdagen, som består av färgbrytning och wet on wet.

    Frida-Gustafsson

    Frida Gustafsson koncentrerar sig på tävlingsuppgiften.

    Frida ställs mot 19 internationella tävlanden. Den kommande uppgiften är en av de tuffaste och väldigt tidspressad. Hon ska lackera en dörr i två kulörer. Dörren har dessutom en skada som ska repareras och måste slipgrundas och lackeras inom fem timmar. Här måste Frida prioritera att hinna klart och få fin finish.

  • Marcus gick igenom två stationer. Han började med broms, styrsystem och hjulupphängning och på eftermiddagen var det motor mekaniskt som gällde.
    Marcus började bra med att byta spindelled, styrled, fjäderben, bromsok och bromsslang. När detta var gjort var det dags för fyrhjulsmätningen, som även den gick bra.
    På eftermiddagen var det dags för motor isär och ihop, och det gjorde han galant. Snabbt isär, uppmätning av diverse ingående komponenter och sedan återmontering. När Marcus var klar, hade han två minuter till godo, så tiden utnyttjades väl.

    Marcus-Moren

    Marcus Morén försöker lösa problemet.

    Marcus kände sig nöjd med dagen och kunde inte gjort momenten bättre. I morgon är det dags för felsökning chassiel.Marcus möter 39 internationella motståndare i sin gren. Så här säger Marcus om hur det hittills går i tävlingen och hur han ser på de kommande tävlingsmomenten:
    – Vi har avklarat motorstyrningsmomentet. Och det gick bra, jag känner att jag har fått en bra start på tävlingen. De närmsta uppgifterna är två fysiska uppgifter, så det är bara jobba snabbt och effektivt.

  • Victor började dagen med att demontera ett ramben och ett antal förstärkningar, där motorfästena var några. Därefter var det dags att svetsa, limma och prima bakskärmen. När detta var gjort var det dags att börja återmonteringen av komponenter i framvagnen.
    Victor tyckte förmiddagen kändes bra. Under eftermiddagen gjorde Victor några små missar, men inget som inte andra tävlande också gör.

    Victor-Stahlkrantz1

    Victor Ståhlkrantz ser till att arbetet blir bra gjort.

    Victor möter 19 internationella motståndare under Yrkes-VM. Så här säger Victor om hur det hittills går i tävlingen och hur han ser på de kommande tävlingsmomenten:
    – Det moment som känts bäst var dragriktning i ramen (fronten). I vanliga fall kan det vara klurigt för man måste byta vinkel på kättingen för att få ett korrekt drag. Men igår fick jag till det på andra eller tredje draget vilket kändes kanon!
    Så här långt har jag hört att skandinaverna överlag har ett bra tempo, men det är jättesvårt att säga hur jag ligger till. Nästa uppgift är att göra färdigt bakskärmsbytet och börja byta vänster hjulhus och ramben. Det är de två viktigaste och tyngsta momenten!

De tävlande laddar nu om inför tredje tävlingsdagen, då intensiteten och kämpaglöden ökar ytterligare.

Första tävlingsdagen

Den 12 augusti hände följande för de tre tävlande:

  • Marcus Morén hade en modul med motorstyrelektronik. Vad vi har kunnat se gick det bra. Han gjorde en bra felsökning och fick bilen att starta. Hittade ganska många fel och hann även med en del mätningar. Idag är det broms, styrning och hjulupphängnings modulen som står på schemat.
  • Victor jobbade med riktbänk. Först uppmätning av bilen och sedan dragning. Detta moment gick riktigt bra. Victor har även en SRS modul, där det gällde att felsöka och byta ett styrdon till airbagen. Efter påbörjade Victor arbetet med bakskärmsbytet, ett moment som fortsätter den 13:e tillsammans med att han ska byta ramben och hjulhus. Victor kände sig riktigt nöjd med dagen.
  • Frida genomförde spot repair och maskeringsmomentet. Frida gjorde några småmissar, men allt arbete känns bra.

Vi är nöjda med dagen och känner att vi fått en bra dag som vi kan förvalta till något ännu bättre imorgon.

Information om tävlingen

Sverige ställer upp med ett helt yrkeslandslag som består av SM-vinnarna inom cirka 30 yrken. Motorbranschen deltar med tävlanden i personbilsteknik, bilskadereparation och fordonslackering. Deltagarna får fylla högst 22 år under tävlingsåret.

Du har möjlighet att titta på direktsändning av tävlingen på http://worldskills.se/2015/08/livesandningar-fran-yrkes-vm-i-sao-paulo/

WorldSkills 2015 i Sao Paulo, BrasilienDe som deltar i världstävlingen, WorldSkills 2015, utsågs som tävlande genom att de deltog i en svensk yrkestävling, Yrkes-SM, i maj 2014. Till den svenska yrkestävlingen sökte motorbranschen tävlande under hösten 2013 och våren 2014 genom utskick till  motorbranschföretag och skolor.

Anmälningar till Yrkes-SM gjordes på denna webbsida och där kommer även Yrkes-SM 2016:s anmälan att ligga under mitten av hösten 2015 till första delen av våren 2016. Så håll ögonen öppna du som fyller max 21 år 2016. Det kan bli du som är med och tävlar i WorldSkills 2017.

Sponsorer inför Yrkes-VM 2015

Sponsorer-WSC2015

Länkar

WSC vision och mission

Vision
En värld där människor kan uppnå de arbetsplatsfärdigheter de behöver för att blomstra och hitta fullbordan.

Mission
Att genom samarbetsåtgärder främja och underlätta en global medvetenhet om vad viktiga bidrag, som kompetens och hög kompetensnivå, gör för att uppnå ekonomisk framgång och självförverkligande.

Mål
* Underlätta färdigheter genom tävlingar och evenemang
* Engagera medlemmar, partner och intressenter i vision och mission
* Främja och stödja kompetens initiativ världen över
* Ge en hållbar plattform för yrkenas utveckling