WorldSkills Competition / Yrkes-VM är världens största tävling i yrkesskicklighet. Den hålls vartannat år och pågår under fyra dagar. Olle Karlsson, fordonslackering, tog hem en Medallion for excellence. Alla de svenska tävlandes resultat på Yrkes-VM 2017 i Abu Dhabi, Förenta Arabemiraten, hittar du här.

Yrkes-VM 2017 öppnade med en pompa och ståt på lördagskvällen den 14 oktober 2017 och slutade med stor prisutdelning på kvällen den 19 oktober. Under tävlingen deltog tre av Bilproffs.ses vinnare i Yrkes-SM 2016, Olle Karlsson, Elias Karlsson och Jonathan Rydberg. De tog hem följande platser:

Olle-Karlsson inom fordonslackering tog
Olle Karlsson
Werksta, Danderyd,
11:e plats samt en
Medallion for excellence
Elias Karlsson inom bilskadeteknik tog
Elias Karlsson
AB Varbergs-Bildepot, Varberg,
14:e plats
Jonathan-Rydberg inom personbilsteknik tog
Jonathan Rydberg
Bilia, Nacka,
23: plats

I de olika tävlingsgrenarna var det under hela tävlingen i:

  • personbilsteknik, 36 tävlande på totalt 8 stationer
  • fordonslackering, 27 tävlande på totalt 4 stationer, flera olika övningar per station och dag
  • bilskadeteknik, 22 tävlande, som hade sin egen station med alla redskap, som  t.ex. karosser, lyftar, svetsar, genom hela tävlingen.

Alla guld-, silver- och bronsvinnare på Yrkes-VM 2017 kan du se genom att klicka här.
Alla svenska tävlandes resultat hittar du här.

Vilka olika arbetsmoment de genomförde under de fyra tävlingsdagarna, 15-18 oktober, kan du läsa om nedan:

Tävlingsdag 4: 18 oktober 2017

Jonathan Rydberg – personbilsteknik

Jonathan genomför här motortester för att upptäcka eventuella fel.

Fullfart och högt tempo samt stort fokus på uppgifterna präglade Jonathans sista tävlingsdag. Sista dagens första moment gällde att hitta elfel i en bil och åtgärda dem. Uppgiften startades med att Jonathan rangordnade de fem delmoment, det vill säga utefter vilket område, som var viktigast att åtgärda. Han gjorde sedan arbetet i den ordningen för att bilen skulle bli körbar. T.ex. så är  fel på baklyset och vindrutetorkare viktiga för säkerheten, så dem la han som etta och tvåa. Här var tidspress en av de faktorer som visar sig starkast, då Jonathan så klart ville hinna göra alla moment klara. Det visade sig dock inte vara möjligt för någon att blir helt klar, utan de hann i princip bara bli klara med två första momenten.

Den sista modulen gällde motortester och nu visade Jonathan sin verkliga kapacitet att hantera alla uppgifter. Det gick som en dans. Han tvekade inte på något moment och var klar före alla andra och innan tiden för modulen var slut. Otroligt bra presterat! Jonathan hade ett leende större än någonsin när han avslutade sin sista tävlingsdag i Yrkes-VM 2017.

Olle Karlsson – fordonslackering

Insidan av dörren är lackad, så Olle maskerar nu dörren inför nästa steg i tävlingen.

Sista modulen för Olle var att ta sig an en dörr med flera olika delmoment. Först skulle en skada spacklas på dörren och därefter skulle den lackas, både invändigt och utvändigt. Viktigt här var att få på alla lager i rätt ordning samt att inte få färgen på utsidan att synas på insidan, eller tvärt om. Det var så klart olika färger för att det skulle bli tydligt i bedömningen om hur väl man lyckats med uppgiften samt för att se hur snygga kanterna blev, vilket också är viktigt i momentet. Olle hade bra flyt genom alla momenten och det var bara mot slutet när sista lagret klarlack skulle på som man såg att han tog fram sina sista krafter. Målgången tog Olle med ett av sina härliga leende på läpparna och ett konstaterande: Nu kan jag inte göra mer och jag har gjort allt jag kan!

Elias Karlsson – bilskadeteknik

Elias ersätter här den gamla bakskärmen med en ny.

Detta var sanningens ögonblick för Elias: Skulle han hinna i mål med alla sina moment?

Momenten bestod av att sätta dit den nya tröskeln och att få bakskärmen på plats. Dessutom skulle han sätta tillbaka huven och dörrar, som han plockat bort när han arbetat. Svetten lackade och Elias slet otroligt hårt för att få allt på plats. Tröskeln kom på plats och när Elias gick på lunch, så var han rapp i stegen och sa:

– Nu är det bara lite mat som behövs för att jag ska orka köra i mål och få bakskärmen på plats.

Elias fick med sig nästan alla moment som krävdes för att få bakskärmen på plats. När slutsignalen ljuder var han fortsatt så fokuserad, att hans domare fick ta tag i honom för att stoppa hans energiska framfart. Elias gör då en härlig segergest och leendet ville aldrig ta slut:

– Nu är det över och jag kan inte göra mer, är hans spontana kommentar.

Den långa väntan är nu här för att få veta placeringen för våra tävlande. Det som däremot redan står klart är att Olle, Jonathan och Elias är våra hjältar och vinnare inom sina respektive yrken!

Tävlingsdag 3: 17 oktober 2017

Tredje tävlingsdagen avklarad och Jonathan, Olle och Elias sliter med nya uppgifter som är utmanande hela tiden. Fokus krävs av dem till största delen, då det är i detaljerna, som man plockar poäng. Dessutom är dag tre känd som den mest utmanade rent mentalt, men våra tävlande tog sig igenom även denna dag med både med- och motgångar.

Elias Karlsson – bilskadeteknik

Elias håller på att kapa bort bakskärmen, som ska bytas ut mot en ny.

Elias har arbetat med bakskärmen. Han har lyckats kapa bort den, vilket är mycket bra att han hann med att göra dag 3, då flera av hans konkurrenter inte har tagit sig fram till detta moment ännu. Arbetet har bedömts löpande av domarna, så det är många avbrott i arbetet. Det krävs därför att man planerar, för att få det att löpa på efter de olika avslutade momenten. Elias kämpade hårt men insåg ändå att han måste öka takten för att hinna hela vägen i mål med alla delar av uppgiften under sista dagen.

Jonathan Rydberg – personbilsteknik

Jonathan arbetar med att få in rätt motorinställning på personbilen.

Dagens två moduler, som innehållit inställningsmoment på hjul och motorer, har både varit lite motiga och flutit på bra. Att leta elfel har varit riktigt klurigt.  Jonathan gillar dock att klura, så hans panna har lagts i djupa veck inför lite olika delmoment. Han vill ju vara säker på att både hitta problemen samt lösa dem. De två modulerna har avslutats med nöjda miner. Osäkerheten har däremot funnits där hela tiden i Jonathans tankar … Vad räcker min resultat till?

Olle Karlsson – fordonslackering

Olle (i mitten) är här på väg mot sin röda skärm, för att lägga på ytterligare ett skikt.

Under tävlingsdag tre hade Olle flyt genom hela sitt pass, som innehöll momenten färgbrytning och tre skiktslackering.
Färgbrytningen bestod av två moment: ett gällde fyra färger, som ska mixas efter ett färgprov, och det andra momentet var att fylla på rätt mängd färg för att efterlikna originalet.
Tre skiktslackering är klurigt och här skulle det bli en speciell röd färg, som hade en helt annan färg i grunden. Det gällde därför att hålla tungan rätt i mun och veta hur man ska hantera detta. Olle har tränat mycket på dessa båda moment och hans egen upplevelse var att de satt bra. Vi får se hur långt det räcker poängmässigt!

Tävlingsdag 2: 16 oktober 2017

Olle Karlsson – fordonslackering

Olle jobbade med att få till en snygg design på bildörren.

Olle visade att han hade pannben utöver det vanliga när designuppgiften på en bildörr blev riktigt tuff. Hela 4 timmars arbete i ett sträck är en stor uppgift och att dessutom få fram millimeter rätta mått på en bildörr från en ritning kräver precision och noggrannhet. Att som avslutning på uppgiften sätta dit en dekal helt korrekt är även det en stor utmaning. Olle kämpade verkligen på till sista minuten. Det är så bra jobbat!

Elias Karlsson – bilskadeteknik

Elias kapar här biltröskeln, för att sedan börja att sätta dit en ny del av den.

Elias hade bra flyt med tröskeluppgiften där han både kapade och satte dit en del av tröskeln. Viktigt här är att man är noggrann och följer tillverkar anvisningarna för hur reparationen ska gå till. Efter en heldags arbete med uppgiften behövdes vila och mer plugga för att kunna ta sig an bakskärmen under morgon dag.

Jonathan Rydberg – personbilsteknik

Jonathan manövrerade både bromsar och motorstartsuppgift galant.

Jonathan manövrerade både bromsar och motorstartsuppgift galant. Bromsuppgifterna var flera och här gick Jonathan lugnt och metodiskt tillväga. När det närmade sig slutet av tiden för den uppgiften var det bara gasa som gällde för att hinna med allt, vilket Jonathan gjorde.

Att få en motor att snurra inom 60 min när man inte vet vad felet är, är en utmaning som heter duga. Har man inte löst detta så sätter domaren igång motorn för att man ska kunna gå vidare med uppgiften. Detta hände Jonathan och många flera tävlande dag två. Avslutningen på övningen blev dock bra, så känslan hos Jonathan, när han lämnade arenan, var på topp.

Nu laddar vi alla batterierna för att återkomma med ny energi till dag tre!

Tävlingsdag 1: 15 oktober 2017

Jonathan Rydberg – personbilsteknik

Jonathan Rydberg har fullt fokus på elmätnings uppgiften.

Dagen startade för Jonathan med en introduktion, som han fick av sin expert. Det var en avslappnad introduktion och han fick några tips inför tävlingens första start.

Jonathans första uppgift var att ta sig an motormätning. Det var en utmaning då han tidigare inte hade sett den motorn, då den endast finns i Kina. Han skulle hitta dolda fel i motorn, men trots viss utmaning, så gick mätningarna bra.

Nästa moment han fick ge sig i kast med var elmätning och kopplingar på en eltavla. Där inleddes momentet med att man inte fick använda datorn som stöd det första 15 min. Därför var det viktigt att ha memorerar grunderna i ellära, för att komma vidare under dessa 15 minuter.

Jonathan är nöjd med sin insats så här långt, men det är svårt att säga något om hur långt hans insats håller efter första dagen. Däremot har han laddat för måndagens tävlingsmoment.

Olle Karlsson – fordonslackering

Olles första uppgift var att göra en så kallad Spotrepair på en framskärm. Uppgiften innehöll bland annat följande moment: slipa, blanda färg, lacka, polera, etc. Den uppgiften gick riktigt bra. Han var en av få i sin grupp som klarade denna uppgift. Heja Olle!

Olle Karlsson fokuserar på Spotrepair-uppgiften.

Efter första uppgiften var det några djupa andetag och sedan att ta sig an uppgift nummer två. Där var uppgiften att plastreparera en kofångare samt att under torktiden maskera en bil så miljövänligt och snyggt som möjligt. Maskeringspappret, som användes, vägdes när det togs bort och skulle då väga så lite som möjligt ur miljöperspektiv.

Olle tävlade många timmar den första dagen. Han var så nöjd med att ha hunnit göra arbetsmomenten klara, då de var extra utmanade.

Elias Karlsson – bilskadeteknik

Elias dag startade kl. 10 med att gå igenom och prova alla verktygen vid sin station i en timme. Han fick göra en så kallad ”familisation” med verktygen. Efter att ha testat alla verktygen, så kände sig Elias lugn och redo för att ta sig an tävlingen.

Elias Karlsson uppgift är en tröskel som ska kapas.

Första dagens tävlingsmoment gick ut på att man fick ett så kallat Testprojekt, som skulle utföras genom hela tävlingen. Här var det viktigt att man noga läste igenom vilka moment som skulle göras och göra en plan för hur lång tid varje moment skulle få ta. Elias var otroligt snabb och uppfattade lätt vad han skulle göra, så han tog sig an dagens moment på ett bra sätt. Dock blev det några extra utmaningar med en hydraulpump, som läckte.

Elias var rejält slut efter flera timmars tävlande, så kvällen skulle ägnas åt lite mer plugg på några områden där han kände sig osäker.

Yrkes-VM 2015

Efter hård konkurrensen i Yrkes-VM 2015 tog Frida Gustafsson silver i grenen fordonslackering samt utsågs dessutom till ”Best in nation”. Marcus Morén tog hem en femte plats  i personbilsteknik och Victor Ståhlkrantz fjärde plats i bilskadeteknik.

Frida-Gustafsson-silver-WSC2015

Frida Gustafsson tog silver i grenen fordonslackering på Yrkes-VM 2015.

I Yrkes-VM tävlade runt 1 200 personer från 60 länder inom 50-talet yrken och sågs av ca 259 000 besökare. MYN/LYN hade följande tre yrkestävlande:

Taevlande-WSC-2015

MYN/LYN:s yrkestävlande från vänster: Victor Ståhlkrantz, bilskadeteknik, Marcus Morén, personbilsteknik och Frida Gustafsson, fordonslackering

Fjärde och sista tävlingsdagen

Den 15 augusti hände följande för de tre tävlande:

  • Victor jobbade på bra och fick ihop alla delar på bilen. Victor är en av sju som lyckades få ihop allt. Tävlingen har gått bra och Victor känner sig riktigt nöjd. Nu väntar vi bara på att se hur långt arbetet räcker.
  • Frida blev klar med designuppgiften i tid. Hon är nöjd med dagen och känner att flytet fanns där. Designen var krävande och väldigt avancerad, men mycket tänk innan gjorde att det kändes bra för Frida.
  • Marcus lyckades bra på växellådsstationen och utnyttjade varje sekund av tävlingstiden. Ett par mätningar valde han att hoppa över, till fördel för att få ihop lådan igen och med det tjäna mer poäng. Marcus är nöjd med dagen och tävlingen.

Tredje tävlingsdagen

Den 14 augusti hände följande för de tre tävlande:

  • Marcus felsökte chassiel. De tävlande skulle dessutom börja med att rita tre stycken elscheman. Marcus valde att inte rita dessa scheman till fördel för elfelsökningen. Detta gjorde att han fick 30 minuters längre felsökningstid än de som valde att rita elschemana. Då poängen på att rita schema var väldigt låg, kunde Marcus väldigt fort hämta hem de poäng som han valt att bortprioritera.
    Marcus tycker att det gick bra och han känner sig mycket nöjd med dagen.
    Sista tävlingsdagen är det växellåda isär, uppmätning och ihop som väntar. Det gäller att ha tempo redan från början för att hinna med och för att plocka viktiga poäng både på mätningen och på återmonterandet.
  • Frida genomförde två moduler. Under förmiddagen var det färgbrytning och på eftermiddagen ”wet on wet”. Båda modulerna gick riktigt bra och Frida är med detta riktigt nöjd med dagens prestation.
    Sista tävlingsdagen är det designuppgiften som ska göras. Det blir en tuff dag och det gäller att vara fokuserad hela tiden.
  • Victor återmonterade rambenet samt fortsatte med bakskärmen. Återmonterandet gick riktigt bra och Victor fokuserade på tempot i arbetet. Det är mycket som är kvar att återställa, men Victor har en plan för arbetet, och följer han bara den, kommer han hinna få ihop allt vilket ger många poäng på slutet.
    Victor var nöjd med dagen och kände att tempot fanns. Nu är det bara att ladda inför sista dagen och gå ut och ge allt.

Andra tävlingsdagen

Den 13 augusti hände följande för de tre tävlande:

  • Frida började med att rikta fem bulor som fanns på en dörr. Därefter la hon slipgrund och brände dörren. Detta var vad hon hann med fram till lunch, helt enligt planeringen.
    Efter lunch fortsatte hon med att slipa ner slipgrunden för att få en bra yta att lacka. Hon lackade dörren i två olika färger, på in- och utsida. Dagen avslutades med att hon la klarlack på dörren. Frida kom lite i tidsnöd just när det var dags för klarlacken, så den blev inte helt perfekt.
    I stort var Frida nöjd med dagen, och hon laddar nu inför den tredje och näst sista tävlingsdagen, som består av färgbrytning och wet on wet.

    Frida-Gustafsson

    Frida Gustafsson koncentrerar sig på tävlingsuppgiften.

    Frida ställs mot 19 internationella tävlanden. Den kommande uppgiften är en av de tuffaste och väldigt tidspressad. Hon ska lackera en dörr i två kulörer. Dörren har dessutom en skada som ska repareras och måste slipgrundas och lackeras inom fem timmar. Här måste Frida prioritera att hinna klart och få fin finish.

  • Marcus gick igenom två stationer. Han började med broms, styrsystem och hjulupphängning och på eftermiddagen var det motor mekaniskt som gällde.
    Marcus började bra med att byta spindelled, styrled, fjäderben, bromsok och bromsslang. När detta var gjort var det dags för fyrhjulsmätningen, som även den gick bra.
    På eftermiddagen var det dags för motor isär och ihop, och det gjorde han galant. Snabbt isär, uppmätning av diverse ingående komponenter och sedan återmontering. När Marcus var klar, hade han två minuter till godo, så tiden utnyttjades väl.

    Marcus-Moren

    Marcus Morén försöker lösa problemet.

    Marcus kände sig nöjd med dagen och kunde inte gjort momenten bättre. I morgon är det dags för felsökning chassiel.Marcus möter 39 internationella motståndare i sin gren. Så här säger Marcus om hur det hittills går i tävlingen och hur han ser på de kommande tävlingsmomenten:
    – Vi har avklarat motorstyrningsmomentet. Och det gick bra, jag känner att jag har fått en bra start på tävlingen. De närmsta uppgifterna är två fysiska uppgifter, så det är bara jobba snabbt och effektivt.

  • Victor började dagen med att demontera ett ramben och ett antal förstärkningar, där motorfästena var några. Därefter var det dags att svetsa, limma och prima bakskärmen. När detta var gjort var det dags att börja återmonteringen av komponenter i framvagnen.
    Victor tyckte förmiddagen kändes bra. Under eftermiddagen gjorde Victor några små missar, men inget som inte andra tävlande också gör.

    Victor-Stahlkrantz1

    Victor Ståhlkrantz ser till att arbetet blir bra gjort.

    Victor möter 19 internationella motståndare under Yrkes-VM. Så här säger Victor om hur det hittills går i tävlingen och hur han ser på de kommande tävlingsmomenten:
    – Det moment som känts bäst var dragriktning i ramen (fronten). I vanliga fall kan det vara klurigt för man måste byta vinkel på kättingen för att få ett korrekt drag. Men igår fick jag till det på andra eller tredje draget vilket kändes kanon!
    Så här långt har jag hört att skandinaverna överlag har ett bra tempo, men det är jättesvårt att säga hur jag ligger till. Nästa uppgift är att göra färdigt bakskärmsbytet och börja byta vänster hjulhus och ramben. Det är de två viktigaste och tyngsta momenten!

De tävlande laddar nu om inför tredje tävlingsdagen, då intensiteten och kämpaglöden ökar ytterligare.

Första tävlingsdagen

Den 12 augusti hände följande för de tre tävlande:

  • Marcus Morén hade en modul med motorstyrelektronik. Vad vi har kunnat se gick det bra. Han gjorde en bra felsökning och fick bilen att starta. Hittade ganska många fel och hann även med en del mätningar. Idag är det broms, styrning och hjulupphängnings modulen som står på schemat.
  • Victor jobbade med riktbänk. Först uppmätning av bilen och sedan dragning. Detta moment gick riktigt bra. Victor har även en SRS modul, där det gällde att felsöka och byta ett styrdon till airbagen. Efter påbörjade Victor arbetet med bakskärmsbytet, ett moment som fortsätter den 13:e tillsammans med att han ska byta ramben och hjulhus. Victor kände sig riktigt nöjd med dagen.
  • Frida genomförde spot repair och maskeringsmomentet. Frida gjorde några småmissar, men allt arbete känns bra.

Vi är nöjda med dagen och känner att vi fått en bra dag som vi kan förvalta till något ännu bättre imorgon.

Information om tävlingen

Sverige ställer upp med ett helt yrkeslandslag som består av SM-vinnarna inom cirka 30 yrken. Motorbranschen deltar med tävlanden i personbilsteknik, bilskadereparation och fordonslackering. Deltagarna får fylla högst 22 år under tävlingsåret.

Du har möjlighet att titta på direktsändning av tävlingen på http://worldskills.se/2015/08/livesandningar-fran-yrkes-vm-i-sao-paulo/

WorldSkills 2015 i Sao Paulo, BrasilienDe som deltar i världstävlingen, WorldSkills 2015, utsågs som tävlande genom att de deltog i en svensk yrkestävling, Yrkes-SM, i maj 2014. Till den svenska yrkestävlingen sökte motorbranschen tävlande under hösten 2013 och våren 2014 genom utskick till  motorbranschföretag och skolor.

Anmälningar till Yrkes-SM gjordes på denna webbsida och där kommer även Yrkes-SM 2016:s anmälan att ligga under mitten av hösten 2015 till första delen av våren 2016. Så håll ögonen öppna du som fyller max 21 år 2016. Det kan bli du som är med och tävlar i WorldSkills 2017.

Sponsorer inför Yrkes-VM 2015

Sponsorer-WSC2015

Länkar

WSC vision och mission

Vision
En värld där människor kan uppnå de arbetsplatsfärdigheter de behöver för att blomstra och hitta fullbordan.

Mission
Att genom samarbetsåtgärder främja och underlätta en global medvetenhet om vad viktiga bidrag, som kompetens och hög kompetensnivå, gör för att uppnå ekonomisk framgång och självförverkligande.

Mål
* Underlätta färdigheter genom tävlingar och evenemang
* Engagera medlemmar, partner och intressenter i vision och mission
* Främja och stödja kompetens initiativ världen över
* Ge en hållbar plattform för yrkenas utveckling