Digitala Loggboken 3.0 är snart lanserad! I denna version har vi gjort den enklare att använda, skapat ny design, bättre struktur och överblick samt flera nya funktioner för administrationen av APL.

Nedan följer en sammanställning vad de olika rollerna kan göra och vilka möjligheter som finns. De med fet text markerade är nya för denna version.

Samordnare

Samordnaren är en administratör, som är ansvarig för skolans APL-perioder. Vederbörande ska ha en översikt över APL-perioderna och kunna administrera uppgifterna runt elever, handledare, företag samt annan information, som är relaterad till samordnarens skola.

Samordnaren kan göra följande:

  • Skapa, redigera och ändra datum på en APL-period
  • Automatiskt byta mellan samordnar-, lärar-, handledar- och elev-vyerna direkt i gränssnittet
  • Lägga till och redigera moment
  • Skapa, redigera och ta bort skolor och företag
  • Radera eller inaktivera användare. Vid inaktivering kan användaren senare aktiveras (lärare och handledare kan bara raderas om de inte är kopplade till en APL-period)
  • Plocka bort elever från en APL-period
  • Det sker en automatiskt inaktivering av elever som gått ut årskurs 3

Ska du vara skolans samordnare?
För att få denna roll med tillhörande administratörsrättigheter ska en ansökas skickas till support@avantime.se. Det behöver vara en e-postadress, som är registrerad för den Digitala Loggboken (på samma sätt som man registrerar sig som lärare). OBS! Detta konto och e-postadress får inte ha några tidigare kopplingar till APL-perioder och/eller elever.
Den information som ska skickas med i ansökan är: skola och e-postadressen till kontot.

Läraren kan göra följande:

  • Registrera konto
  • Bjuda in handledare
  • Lägga in flera handledare och att byta handledare på en APL-period
  • Bjuda in elever
  • Lägga till/ta bort elever från befintlig APL-period
  • Automatiskt byta mellan lärar-, handledar- och elev-vyerna direkt i gränssnittet
  • edigera sin profil
  • Skapa, redigera veckodagar och ändra datum på en APL-period
  • Skapa färdiga momentmallar och/eller enskilda moment för återanvändning
  • Skapa moment, se vilka moment som är gjorda och handledarens omdömen
  • Se elevens kommentar för varje moment
  • Se elevens omdöme av handledaren och APL-perioden efter slutförd APL
  • Följa upp elevens närvaro, även bakåt i tiden 
  • Göra en pdf av genomförd APL-period att ge till eleven att använda som CV

Handledaren kan göra följande:

  • Redigera sin profil
  • Hitta kontaktuppgifter för eleven
  • Se/följa upp elever och vilka moment de ska göra
  • Se/följa upp elever och vilka APL-perioder de tillhör
  • Sätta närvaro för eleven
  • Ge omdöme/betygsätta elevens moment
  • Lämna kommentar för elevens moment
  • Se elevens närvaro bakåt och framåt i tiden för en APL-perioden
  • Se beskrivning av en elevs moment samt elevens kommentar på moment
  • Se elevens omdöme över handledaren och APL-perioden efter slutförd APL

Eleven kan göra följande:

  • Uppdatera/redigera sin profil
  • Se sin aktuella/kommande/tidigare APL-period
  • Hitta kontaktuppgifter till handledare
  • Kommentera sina moment
  • Lägga upp bild för sina moment
  • Se sina genomförda moment
  • Se omdöme av handledare för sina moment
  • Se kommentar från handledare för sina moment
  • Ge omdöme över handledaren och APL-perioden efter slutförd APL
  • Se sin närvaro, även bakåt i tiden
  • Bedöma din APL-period genom stjärnor i nöjdhet och möjlighet till fritext
  • Använda din genomförda APL-period (i pdf-format) som CV

Det är oerhört roligt att så många redan varit inne och både testat och börjat använda den digitala loggboken, feedbacken vi får från er är mycket värdefull. Några av de vanligaste frågorna (med svar) hittar ni här! Denna film gäller version 2.0.

Bilproffs har tagit fram en digital loggbok som underlättar samarbetet mellan elev, lärare och handledare när eleven är på arbetsplatsförlagt lärande (APL).

Nu kan närvaro och moment utvärderas i realtid, på en yta som alla parter enkelt kommer åt när-som-helst, var-som-helst och på alla enheter.

Checklista för riskbedömning när APL planeras

När APL planeras bör elevens arbetsuppgifter riskbedömas. Bilproffs.se har gjort exempel på punkter som bör ingå vid förberedande av APL, för att säkerställa arbetsuppgifternas riskbedömning. I vissa fall kan checklistan behöva kompletteras. Under anmärkning noteras vad som ska göras, vem som ansvarar och när det ska vara åtgärdat.

Checklista i pdf – i word.

Så loggar du in

Som lärare kan du enkelt registrera dig genom att använda din e-mejl eller Facebook-inloggning. När du är inloggad kan du bjuda in dina handledare och elever genom att ange deras mejladresser, och de får då en inbjudan att registrera sig. På så sätt är både handledare och elever kopplade till just dig.

Är du en elev eller handledare på fordons- och transportprogrammet? Logga in här!

För dig som är lärare går det bra att logga in här!

 

Google Play

Ladda ner till din Android!

AppStore

Ladda ner till din iPhone!